9 maart 2017

IT afdeling blog

Intern uw eigen It-afdeling kan zeer waardevol zijn. Wanneer uw bedrijf groeit, groeit ook de behoefte om IT goed onder controle te krijgen. Doordat het netwerk steeds complexer wordt ontstaat de behoefte aan een professional. Hoe gaat u dit aanpakken? Indien u overweegt om intern een IT-afdeling op te zetten, dan is het belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen. In deze blog behandelen wij een aantal punten die u kunnen helpen bij het maken van een uiteindelijke keuze. Na het lezen van deze blog weet u welke verwachtingen u moet schetsen, heeft u de kosten afgewogen en weet u welke oplossing van IT-beheer het beste past bij uw situatie. 

 

1. Wat zijn uw verwachtingen?

Het is belangrijk dat u uw verwachtingen helder heeft met betrekking tot uw IT-afdeling. Is het momenteel zo dat uw talentvolle medewerker steeds meer IT-klusjes opknapt, omdat hij hier toevallig verstand van heeft, maar hierdoor niet meer toekomt aan zijn eigen werk? Zeker een goede aanleiding om IT-beheer vorm te geven. Maar is IT binnen uw bedrijf zo belangrijk dat dit intern moet worden opgepakt, of kan dit wellicht ook geoutsourcet worden?

Door een IT-medewerker in huis te halen gaat de availability omhoog en kunnen problemen à la minute opgelost worden. De interne IT-medewerker weet na verloop van tijd alles over de infrastructuur binnen het bedrijf en over de applicaties. Zo wordt de IT-beheerder zeer efficiënt en kan hij alle problemen binnen het bedrijf snel tackelen. De IT-medewerker heeft wel zijn eigen werkplek nodig, met goede gereedschappen. Hiermee bedoelen we alle middelen die de IT-beheerder nodig heeft om ondersteuning mogelijk te maken en effectief te laten verlopen.

Externe IT-beheerders zijn breed ontwikkeld, hebben kennis van alle systemen en werken, in ons geval, in teamverband, met als dagelijks doel om uw meest uiteenlopende problemen voor te zijn of direct te tackelen. Interne IT-beheerders worden specialistisch in de software en hardware waar uw bedrijf over beschikt. Stem uw verwachtingen af op de verschillen en wordt bewust van uw voorkeur.

 

2. Hoeveel bent u bereid te betalen?

Een belangrijke overweging is de kosten. Afhankelijk van de ervaring van de IT-medewerker, betaal je aan loonkosten inclusief werkgeverslasten gemakkelijk zo’n €50.000 per jaar. Sterk afhankelijk van de intensiteit van IT-gebruik binnen uw bedrijf, kunt u rekenen op één IT-medewerker per 30 – 100 FTE. Voor dit voorbeeld gaan we even uit van twee IT-beheerders, zodat ziekte en verlof geen problemen veroorzaken. Met twee IT-beheerders is uw jaarlijkse overhead met €100.000 toegenomen, alleen al aan loonkosten en werkgeverslasten. Bij een goede implementatie heeft u dan wel de garantie dat uw IT-beheerders altijd paraat staan. Bedenk wel dat er nog meer bijkomende kosten zijn, zoals trainingen, en ontwikkeling.

Wanneer u ervoor kiest om uw IT-beheer uit te besteden, dan kan dit bedrag aanzienlijk minder worden. Door met een goede partij samen te werken waarmee u duidelijke afspraken heeft, kan de overhead in vergelijking met bovenstaande voorbeeld tot wel 60% goedkoper. U betaalt geen loonkosten, maar maandelijks een vooraf afgesproken vast bedrag per maand voor uw gehele IT-beheer en per gebruiker. Het contract is bij InToto per kwartaal opzegbaar dus ook een stuk flexibeler. Er staat een extern IT-team tot uw beschikking die via live-monitoring veel problemen op afstand kan oplossen en ook voor kan zijn. Negen van de tien problemen kunnen van afstand opgelost worden.

 

3. Hoe houdt u het voor uw IT-medewerker interessant?

Een laatste interessant punt waar u over moet nadenken wanneer u een interne afdeling opzet, is het verloop van medewerkers. Het is voor u vast geen geheim dat de IT-branche momenteel piekt en dat goede mensen binnen de IT-branche moeilijk te krijgen zijn. De IT-er  is dus kritisch en moet wel een bepaald perspectief hebben binnen zijn huidige baan. Dit kan zijn op het gebied van doorgroeimogelijkheden, salaris, opleidingen of certificaten. Wanneer de beheerder na een paar jaar ergens anders heen gaat moet u weer opnieuw investeren in uw nieuwe beheerder. Het is belangrijk om de IT-beheerder, net als uw andere werknemers, uitdaging te blijven bieden.

 

4. Wanneer moet ik een eigen afdeling opzetten?

Deze vraag is vrij simpel te beantwoorden. Wanneer u vindt dat de extra kosten het waard zijn om een interne IT-afdeling te hebben die na verloop van tijd alles weet over uw maatwerkapplicaties, werkstations en netwerk. Hiernaast moeten uw verwachtingen hoger zijn dan waar een extern IT-team aan kan voldoen.

 

5. Wanneer is outsourcen interessant?

Als u geen ruimte heeft voor een IT-afdeling of dit een te dure oplossing vindt, dan is deze optie direct interessant. Het voordeel van outsourcen is ook dat u bijna niks merkt van de aanwezigheid van een heel IT-team. Uw systeem wordt gemonitord en er wordt proactief gehandeld om uw systeem optimaal te laten functioneren.

Naast de flinke kostenbesparing die u realiseert, haalt u de kennis van een heel IT-team in huis, die u ook kunt raadplegen bij het uitbreiden van uw netwerk. Zo heeft u het beste van twee werelden, zonder hier teveel voor te betalen.

InToto biedt voordelige onderhoudsabonnementen aan, waardoor klanten het gemak ervaren van extern IT-beheer. Neem contact met mij op om uw IT-omgeving in kaart te brengen en we kunnen u een ondersteuningsabonnement op maat aanbieden. Wilt u gewoon meer weten? Dat mag ook, stuur me een berichtje.