Mariska Kuijper 28 september 2020

The Social Dilemma

Social Media verweven in ons dagelijkse leven

Lang leve Social Media! We gebruiken het tegenwoordig allemaal. We houden contact met vrienden, promoten feestjes, bestellen een Uber of ons eten. En daarnaast doen we ideeën op. Alles onder bereik van onze vingertoppen.

Maar hoe betrouwbaar is Social Media? Dat is de vraag die in The Social Dilemma gesteld wordt aan experts. Zij hebben geholpen met de start, ontwikkeling en de groei van de verschillende Social Media platformen en zoekmachines.

Wij zijn het product

Volgens de experts zijn er veel factoren die meespelen en waar we ons niet van bewust zijn. In eerste instantie denken we wellicht: “Nou ja, en?”, maar die toch veel meer invloed hebben op onszelf, dan we door hebben. Want wij zijn niet de klant, maar het product. Zie hier The Social Dilemma.

Hoe dan? Ik gebruik toch Social Media, dan ben ik toch de klant? Helaas is dit niet het geval. Dit komt door de Artificial intelligence (AI) systemen die alles zien wat wij doen op het internet.

Andere zoekresultaten

Stel jij gaat op internet op zoek naar informatie over Bluetooth oordopjes. En jouw collega doet hetzelfde en gebruikt dezelfde zoekmachine. Is het je wel eens opgevallen dat jullie verschillende resultaten krijgen? Waarom is dat?

Bij alle zoekmachines en apps wordt jouw input uit het verleden meegenomen in het resultaat dat je terugkrijgt. Dus stel, jij hebt in het verleden vaak gezocht op merk A, dan krijg jij bij het zoeken naar oordopjes als eerste merk A te zien.  Terwijl jouw collega bijvoorbeeld merk B te zien krijgt omdat hij/zij vaker op dat merk heeft gezocht.

Nou kun je stellen dat dit bij merkenvoorkeur wellicht handig kan zijn, maar wat als het gaat om informatie over bijvoorbeeld gezondheid, politiek, religie enz.? Wat als je dan alleen maar informatie krijgt die gebaseerd is op zoekresultaten uit het verleden? Hoe kan je dan nog objectief je eigen mening vormen?

Jouw aandacht zo lang mogelijk vasthouden

Alles wat je ooit hebt opgezocht, geactiveerd, geliked en aandacht aan hebt besteed (ja, zelfs hoelang je ergens naar kijkt). Al die factoren worden meegenomen om jouw aandacht en tijd zolang mogelijk vast te houden. Want jij bent het product wat verkocht wordt. De AI zoekt de beste manier om jouw aandacht te krijgen en zolang mogelijk vast te houden.

Moeten we dan maar stoppen met Social Media?

Nee, is het antwoord van de experts. Maar wees bewust hoe Social Media jouw leven beïnvloedt. Zet meldingen op stil. Of nog beter, leg je mobiel, tablet of pc eens wat vaker weg en praat met de mensen om je heen.

Als je op zoek gaat naar informatie, zoek zo breed mogelijk om zoveel mogelijk informatie te krijgen en vorm jouw eigen mening.

Wil je hier meer over weten, kijk The Social Dilemma op Netflix!


Neem direct contact op:

Mariska Kuijper
Financiële Administratie
088 888 9 777