8 maart 2017
In de cloud werken biedt vele voordelen en sluit helemaal aan bij het nieuwe werken. Zo kunt u overal bij uw gegevens en met één druk op de knop zijn bestanden gedeeld met bijvoorbeeld collega’s zakenpartners of klanten. Het gevolg van het makkelijk verspreiden van gegevens is dat deze ook op diverse devices toegankelijk worden en soms zelfs lokaal worden opgeslagen. voor documenten met bepaalde belangrijke gegevens is het dus belangrijk om na te gaan hoe u kunt voorkomen dat anderen misbruik maken van deze ontwikkelingen. In deze blog geef ik u 7 tips om dit te realiseren.
1. Veiligheidsbeleid
om misbruik tegen te gaan en overzichtelijk te houden wie toegang heeft tot welke bestanden in de cloud, wordt u aanbevolen om een veiligheidsbeleid op te stellen. Zo wordt het bewustzijn van datarisico’s groter en weet u waar gevoelige gevens zich bevinden.
2. Laat rare mails voor wat ze zijn
Criminelen weten steeds beter mails zo vorm te geven dat ze niet van echt te onderscheiden zijn. Wanneer u vervolgens op een link klikt op deze mail kan er vanalles gebeuren. Tegenwoordig is het populair onder criminelen om uw bestanden te versleutelen en dit tegen een vergoeding weer vrij te geven. Controleer e-mails daarom altijd op echtheid en laat rare mails voor wat ze zijn.
3. Update software en firmware
Verouderde software is vaak een zwakte binnen een systeem en een opening voor kwaadwilligen om toegang te krijgen tot uw systeem. Daarom is het noodzakelijk om up-to-date te blijven.er bestaan programma’s die er automatisch voor zorgen dat de updates worden uitgevoerd, waardoor de nieuwste versie is geïnstalleerd en bug fixes en patches zijn uitgevoerd. Zo loopt u het minste risico dat uw gegevens onverhoopt bij de verkeerde persoon terecht komen. Niet alle apparaten zoals routers en netwerkprinters
voorzien zichzelf van de nieuwste besturingssoftware. Controleer die dus ook regelmatig voor een update.
4. Maak back-ups
Het ergste wat u kan gebeuren, is dat u op een dag al uw gegevens kwijt bent en hier geen back-up van heeft gemaakt. Door regelmatig gegevens op te slaan en die back-ups weer te back-uppen, raak je nooit wat kwijt. Wanneer er dan iets fout gaat kunt u gemakkelijk terug naar de laatste back-up en heeft u bijna al uw gegevens nog. Back-ups zijn gemakkelijk te automatiseren en kunnen op een andere server worden ondergebracht. Zo minimaliseert u het risico dat u om wat voor reden dan ook niet bij uw gegevens kan.
Lees hier meer over cloud diensten van InToto.