15 juni 2020

Cyber-Awereness ontwikkelen bij klanten

Cyber-Awareness ontwikkelen is in deze tijd erg belangrijk. Hackers en andere kwaadwillenden zijn er constant op uit om gegevens los te peuteren en maken gebruik van de zwakste schakel ‘de mens’.

Per SMS

Ooit wel eens een sms gekregen van je bank omdat je betaalpas verlopen is met een link om deze te vernieuwen? Of van de belastingdienst dat er nog een bedrag openstaat?

Het is van groot belang om hier scherp op te zijn. Een instelling zoals een bank of de belastingdienst zal nooit op deze manier communiceren over dit soort zaken!

Elke bank en ook de belastingdienst heeft een procedure ingericht om valse berichten (inclusief smsjes) te melden. Check dus altijd zelf wat te doen. Het is ook aan te raden om de website van de fraudehelpdesk te checken.

Via WhatsApp

Cyber-Awareness ontwikkelen is ook belangrijk voor berichten die je via WhatsApp ontvangt. Kinderen die zogenaamd aan hun ouders vragen om geld over te maken naar een schuldeiser.

Hierbij is zelfs de WhatsApp afbeelding van hun zoon/dochter gebruikt om een nep account aan te maken. Vaak onder het mom dat ze een nieuw nummer hebben, gevolgd door een hulpvraag.

Via e-mail

Bij het ontvangen van een e-mail is het ook goed om alert te zijn. Beantwoord deze vragen om te achterhalen of een e-mail echt is.

Vaak is het bericht in slecht Nederlands geschreven en als je het e-mailadres bekijkt, komt dit van een heel ander domein af.

Het is ook belangrijk om na te denken of deze persoon dit altijd zo aangeeft of dat je het eigenlijk ook wel raar is dat de vraag op deze manier via e-mail gesteld wordt. Denk aan het doorgeven van het banksaldo of een betaling die er echt vandaag uit moet.

Bij twijfel, bel de persoon om het na te vragen!

Mogen wij je helpen?

Neem bij twijfels over de juistheid van een bericht contact met ons op via 088 – 888 9 777 of email ons op support@intoto.nl om de mogelijkheden te bespreken.